کد مطلب:29047 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

برترینِ شما












3431. الأمالی - به نقل از ابو اُمامه باهِلی -:سوگند به خدا، موقعیّت معاویه، مانع از آن نمی شود كه درباره علی بن ابی طالب علیه السلام حق را بگویم. از پیامبر خدا شنیدم كه می فرمود:«علی، برترین شماست. در دین، داناترین و به سنّت من، آگاه ترین شماست و داناترین شما به كتاب خداست. پروردگارا! من علی را دوست می دارم، تو نیز دوستش بدار. پروردگارا! من علی را دوست می دارم. پس دوستش بدار».[1].

3432. تفسیر فرات - به نقل از عبد اللَّه بن مسعود -:در همان بیماری ای كه پیامبر خدا درگذشت، صبحگاهان به حضور وی رفتم. وارد مسجد شدم و مسجد، مالامال از جمعیت بود و همه ساكت و بی حركت بودند. ناگاه علی بن ابی طالب علیه السلام آمد و به پیامبر خدا سلام كرد. پاره ای از آنان كه آن جا بودند، به وی كنایه زدند. پیامبر خدا به آنان نگریست و فرمود:«آیا از برترینِ خودتان پرسش نمی كنید؟».

گفتند:چرا، ای پیامبر خدا!

فرمود:«برترینِ شما علی بن ابی طالب است. پیشتازترینِ شما در اسلام آوردن، با ایمان ترینِ شما، پر دانش ترینِ شما، بردبارترینِ شما، غضبناك ترینِ شما در راه خدا، و استوارترینِ شما در جنگ و مبارزه».

برخی از آنانی كه آن جا بودند، گفتند:ای پیامبر خدا! یعنی علی بن ابی طالب در همه خوبی ها بر ما پیش است؟

فرمود:«آری. او بنده خدا و برادر پیامبر خداست. دانشم را به او یاد داده ام، رازهایم را نزد وی به امانت نهاده ام، و او امین من درمیان امّتم است».[2].









    1. الأمالی، مفید:6/90.
    2. تفسیر فرات:651/496، بحار الأنوار:114/144/36.